Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
23.03.2011 21:22 - Интервю с Naste / Nasimo и Ndoe от 2001 година
Автор: felixkotkov Категория: Изкуство   
Прочетен: 7758 Коментари: 2 Гласове:
0

Последна промяна: 24.03.2011 10:23


Интервюто се случва някъде между 2000 и 2001 година, когато аз съм на 15 години :))

Точно 10 години по-късно, тия дни отново се срещнах с Настера и си поговорихме за настоящата му, трета поред изложба в България (V.I.T.R.I.O.L. в Галерия 1908, новото интервю е на път:).

След това рових из архивите и... това се появи. Яко е, че тук например Ndoe казва за първи път, че ще прави DRS, а Nasimo си пожелава да прави изложби в цял свят :))

Култовите ND 2 ND, когато бяхме млади, без никаква редакция и корекция :)))

***

Срещу стената

Те са най-добрите graffiti makers в България. Сайтът с работите им е високо в класацията на 100-те най-добри сайтове за графити в света. Срещаме се, докато рисуват чисто новия клуб Грайфер в Студентски град.

Проектът е огромен, а те са леко замаяни от изпаренията от спрейовете си, защото пространството е затворено и предпазните маски не помагат особено. По-късно обаче разбирам, че това състояние всъщност е привично за тях.

Настера е нисичък и слаб, целият в цветни татуировки с най-известните си characters, които можеш да видиш и по стените из цяла България.

Ендо е висок, слаб, с огромни флешове.

Говорят с типичния за северозападна България диалект и държат речта им да бъде изписана точно така.

Използват специфична лексика – парче, бомба, легал, черта и други такива...

Кои сте вие?

Naste(рапира): Аз съм Naste, той е Ndoe, ние сме NTN crew, North East Side – северозападната част представя nd2nd.

Кога започнахте да рисувате?

Naste: Аз почнах през 95 със Skum. Почнахме да бомбим. Не можехме да рисуваме, просто драскахме. И на първата бомба нъ хванаха хахахаахах.

Ndoe: Той, Настера почна със Skum и с LBC, LBC са легенда - respect! Та когато Настера ги напусна, ни се пресякоха пътищата и почнахме вече заедно да драскаме… И някак си се получи.

В България кога навлизат графитите?

Naste: Ами в Търговище през 95 започна, ама то всичко написано по стените се счита за графит. В началото нямаше много драскачи, сега са много.

Ndoe: Да, сега са много. Първата група е LBC.

На какво ниво са графитите в България?

Ndoe: Не може да се говори за ниво. Всяко crew се опитва да рисува добре. Който работи, се получава, който не работи, не се получава.

А по какво се познава дали един графит е добър?

Naste :Ами, най-вече по стила се разбира, по чистотата. Стиловете са wild style и bombs. Всяко име също е стил, но това е генералното разделение. По принцип е най-сложно да направиш wild style и да го изчистиш, в смисъл да изглежда като лепенка. А за бомбите не се търси толкова качество, колкото бързина и големина. Грандомания. Примерно да рисуваш върху витрината на магазин в центъра.

Ndoe Да направиш повече тагове и да се издигнеш в очите на останалите, малките графитерчета. Toys се нарича тва.

В кои градове имате графити?

Naste Навсякъде, където съм стъпил, имам.

Ndoe И аз.

Къде най-много си стъпвал?

Naste: Ми в Търговище. В училище сериозни проблеми имаме, ама него повече го подозират, ха-ха.

Ndoe Да бе, понякога ръката не може да се спре – ръката е unstoppable. И сме оцапали целите стени. Не искаме да си казваме имената и да си показваме лицата, понеже ни подозират и ще ни изхвърлят. Щото те само тва чакат – да ни разберат кои сме. Не че сме underground, или нещо.

Naste Други хора са underground, друга част.

Ndoe Всъщност ние се стараем да популяризираме нашето нещо - това, което правим - извън България. Например като пуснахме сайта, първите 3000 посещения бяха от чужбина.

Naste Има няква класация top 100 world graffiti best sites, в която чрез гласуване се издига сайтът, който ти харесва и ние варираме между 10-20 място. Е такива се мъкнем.

Занимавате ли се с нещо друго, освен графити?

Naste Ми рисуване – с масло , пастел – сякво рисуване, човек.

Ndoe Ми, значи, аз се занимавам с хип-хоп. Имам отскоро идея за една група, даже сме се събрали и се занимаваме нещо... Ама няма да кажа името засега, защото не знам какво ще стане. (групата е DRS – бел. авт:)))

Naste Аз съм само по слушането. И само хип-хоп слушам. Grand Buba ми е нещо като фаворит. Old school работи некви, Souls of mischief примерно, ма и нови некви, бе те са хиляди неща, ама Grand Buba ми се очертава като някъв, бе не знам – на сърцето ми е.

Имате ли много поръчки за легални графити? Преживява ли се от това?

Naste Ми има, клубчета, дискотеки, така винаги се пазарим каквото остане (спрейове, дюзички) да е за нас - щото трябва да върви и нелегалното. Като правим легали ни плащат - и така имаме пари за бомбите. А понякога се стига и да си продаваш даже любимите дрехи, за да си купиш флакончета, щото веднъж зарибен - зарибен завинаги.

Naste Това си е начин на живот. Това е въздух, който дишаш. Искам някой ден да не трябва да си крия името и лицето и да правя изложби в галерии по целия свят. Но до тогава ме устройва и стените, където стъпя, да бъдат моята галерия...

Колко струват легалните графити?

Naste Ми преценяваш първо човека. Ако джобът е дебел, и цената е висока. Глей са, ние по принцип им искаме много пари, щото има защо. Ако не искат да дават, не им го правим просто. Щото знаем колко струваме. Щото аз примерно имам много такива случаи - отивам и казвам “Аз искам да ви направя нещата за еди кви си пари”. А те ми викат, “Ааа, как така бе? Ей тука има едни момчета те ми викат ти само флаконите ми купи, пък ние ще ти ги направим без пари, бе”. Аз казвам: “Добре, така си го направете - вземете им флаконите и без пари да ви го направят, щом смятате че ще стане по-добре…” Просто ще си послужа с един цитат –“Знам колко струвам когато рисувам”

Ndoe Ний много легални правим, да не си помислите че само бомбим наляво надясно. Както много легални, така и много бомби - всичкото едновременно. Има такъв момент, че легалите са по принцип за хора, които могат да рисуват. Които не могат да рисуват, правят само бомби и казват че мразят тия дето правят легали, и ги плюят. И няма респект, защото щом прави легали, значи е pussy, никъв не е. “Трябва да ходиш на бомба, “ ‘”тряа да си изрод” “тряа не-знам-си-кво-си “ - те така разсъждават. Даже на сайта получихме едно съобщение “момчета, правете повече бомби и така ще получите респект”. Пък ние още не бяхме вкарали новите 60 снимки с бомби, така че не се впечатляваме. Не се срамуваме от тва, че правим легал. Ето сега например рисуваме на Станчо дискотеката. Но Станчо е супер пич и след това ще ни води на бомба. Нещо като танто за кукуриго...

Не се срамувате. А не сте ли се замисляли, че за много хора това, дето е по улиците, не е много красиво, че ви смятат за вандали, как ги виждате нещата ?

Ndoe Ми гледах един път едно предаване по телевизията и там се появи едно момче - Данчо негъра. Та Данчо негъра рече : “Има хора в България, които се чувстват като такива, ърбан драскачи, вандали, които ходят нощем и драскат и рушат и куки, и такива неща. И тва е шит, и аз съм против тия неща, аз съм само за легалните работи, аз искам да подобрявам скиловете и така нататък”. И ние много се подразнихме от тая работа и искаме тука да кажем съвсем ясно: “Данчо негъра sucks и… Данчо негъра sucks”. Дисреспект Данчо - негъра модела скейтъра спрейъра хубавеца готския пича и изрода. Щото той така каза – “Данчо е луд, Данчо е изрод”.

Naste Не, той е така всестранно развит и …бе харесва ми . Хаха - само да не говори такива гадости иначе няма проблеми, хубавец е, хубавец е.

Ок, ясно – и бомби, и легали. А кое повече ви харесва?

Ndoe Е как кое - незаконните – когато адреналинът се покачи, е много яко.

По-яко е да ходиш на бомба, обаче пък в легалите можеш да си подобряваш качеството и да си тренираш ръката. Бомбата обаче е за лично удовлетворение – там ти си купуваш флаконите, ти рискуваш да те хванат, да те набият, да ти вземат парите. Тва ми е на сърцето, ей така…

Колко пари за бомби сте дали досега?

Naste Ооо много, много

Ndoe Спорта е само за гъзари.

Naste Само мога да отбележа, че имам над 200 парчета

Ndoe Тва аз тряяше да го кажа - Настера има над 200 парчета

Кога се правят бомбите?
Ndoe Най-вече след 1 часа, по влаковете и на някои централни стени. Мен примерно много ме е срам, че чужденци първи ни удариха метрото. Ние толкова време не го направихме, а дойдоха тука некви германци, сега, скоро, и го хакнаха метрото – баси, да дойдат от чужда държава и да ни избомбят метрото…

Naste Сега се сещам за една супер кофти случка в подлеза на НДК. Преди две години драскаме си в подлеза, ама две патрулки ни заприщиха. И няма измъкване - лоша работа…

Ndoe Много бавно си драскал там, бе копеле, то се вижда - ей така (показва). Вместо да хванеш дебелото. Настера е бил зелен тогава и затва са го хванали, обаче сега е супер обиграно копеле и е много бърз. Като замахне просто с дясната ръка, отскачам, пълни, като луд пълни fatcup-a!

Какво пълни?

Ndoe Ми има няколко вида дюзи – такава, която изкарва дебела струя - fatcup и такава, която изкарва тънка струя – skinnycup. И те се ползват за постигане на ефекти. Примерно ако искаш да запълваш много бързо, ползваш fatcup, ако искаш да направиш тънък външен контур – skinnycup.

Ясно. Освен обиграния замах, други тънкости има ли?
Naste Ооо има, има. Примерно при влаковете. Влакове тука по-трудно се правят, щото са ни много малки гарите и много силно охранявани. Ний за тва предпочитаме товарните. Пък и тях ги държат по-дълго време, докато ако направиш пасажер, ще пътува най-много една-две седмици с графита. После го замазват. А товарен не го замазват – там може да си стои две-три години, че даже и повече.

Ndoe Кажи за номера

Naste Тва с годините е, ако не минеш през номера. Трябва да оставиш номера на вагона, понеже той е най-важен. Ако го надраскаш, вагонът не може да тръгне и ти трият графита.

Как рисувате на тъмно през нощта? С фенер, лампа?

Naste
Ааа не, човече - така те хващат- през деня си набелязваш на всеки вагон какъв е на цвят и така през нощта знаеш къде какво да сложиш.

И рисувате на тъмно?

Ndoe Да, нямаш право да пускаш лампа, нямаш право да светиш. А примерно на бомба, ако трябва с камера да снимаш, ако искаш да вкарваш материал във филм, щото има филми с бомби, е много трудно. Гледаме ги германците – с камера с лампа, ама при тях цялата гара свети и не се усеща тва, а пък като отидеш тука на Повеляново на гарата навсякъде тъмно, само камерата ти свети. Няма как - затова правиш парчето, светваш накрая само да го заснемеш и - черта.

 

Разкажете няколко интересни случки около бомбите!

Ndoe Хехе ще я почна ей така:


На нашта нощна гара,
Със Настера и Чачара
Естето ни накара,
Естето ни накара...

Naste Та отиваме 5 човека. Терена е от ония, кръглите вагончета. Вадя си флаконите, слагам ги на земята, слагам ръкавиците и маската и почвам. И кво става – на 2 метра зад мен един жепеец с чукче и пистолетче и почва да вика. А ние имахме пазач, ма май не ни е пазил, и оня като почна да стреля и да вика - и се почна веселбата. Почна гонката, избягахме, ама беше бая гонка. Следяха ни доста време пазачи, с фенери, с лампи, викат, ние се крием в некви храсти, бе пълен цирк.

Ndoe Има една друга много весела. С LBC отиваме на бомба, ама си пръскаме по различни места – по едно и също време в различни краища на града.

Аз съм в центъра и на няква щора на магазин правя бомба, ма само outline, само контур, един цвят. Обръщам се и гледам зад мен 2 куки и ми викат, дай флакона. Супер се прецаках. Отивам в полицията, там стоя 3 часа, взеха ми флаконите, описаха всичко, 15 дюзи олекнах тогава. Много красиви дюзи. Пуснаха ни, казаха ни че ще има някъв акт и след тва след няколко дена се чувам с Naste и се оказва, че същата вечер ги хващат и тях, на тва, другото място - те са 5 човека и на следващата седмица всички получаваме актове по 80 лева –красива история.

Платихте ли си ги?

Ndoe Ми ко да правим

Naste Имаше една зверска случка –в Пловдив и влакът беше от тези новите, испанските, със сини вагони, дето са подаръци тука за България и беше чисто нов. И така, на вагона на първа класа четири купета направихме за 10 минути – даже не ни хванаха ама на другия ден се получи лек спек – отидохме с фотоапарат да си снимаме парчето и излязоха трима жепейци и….викат “Какви сте вие, бояджии ли сте?”, обаче ние ги излъгахме и ни пуснаха, отървахме се.

Има и една друга весела случка във Варна – значи бяхме с Цецо и Пешо на варненската гара и на единия пасажер си правим един надпис с един character , ма бързичко, щото беше осветено, избомбихме си влака, обърнахме се да си вървим по пътя - 5 човека с по 2 флакона. И както си вървим по пътя с по два флакона, си мажем наляво и надясно. И по едно време се оказа че сме мазали по сградата на МВР а зад нас патрулка с три ченгета – излизат, крещят, хвърляме флаконите, бягаме, и както си бягаме, повечето избягахме, обаче едно момче не можа, хванаха го, взеха му 5 лева и го пуснаха. Щот по принцип, който не може да бяга, яде тояга. (смеят се)

Ndoe И аз ще разкажа тука още една че я забраихме, пък е интересна, На горна Оряховица отиваме аз, Спот, и едно момиченце – Ирка и правим една бомба, обаче до ЖП линията. Избираме няква сграда, която ни изглежда супер западнала и запустяла. И правим там, свършихме цялата бомба, святкаме с едни запалки да я видим, да я пооправим и такива неща , щот наистина беше адски тъмно и изведнъж виждаме как към нас тича някъв такъв с патлак и крещи и бучи нещо. Ирка и Спота - веднага черта - успяха да избягат, ма на мен ми стана криво за флаконите и дюзите и си останах там и го изчаках и той ме хвана за ръка, закара ме в районното в няква стая и се оказа че тая сграда е железопътно депо и е охранявана. Ние толкова дрънчахме и светихме и тия глупаци най-накрая чак като свършихме ни хванаха, извикаха полиция, закараха ме в транспортна полиция , пък преди тва куките първи ме закараха до парчето и викат дай да видим кво сте направили гледат, гледат и викат “Добре, ае са тва хубаво, шарено, готино, ами тия драсканици отстрани?!? (щот нали сме тагсили отстрани), “Кви са тия глупости?” Ок, закараха ни, а Охраната вика :”Ама аз едни касетки видях в момчето, може да е сектант нещо!”, а аз си нося две касети на Боб Марли (смее се) Те куките му се посмяха малко и ни закараха в ченгеджийницата. Там майор Петков, яко пиян идва и вика, “Абе, момчета, вие ли ще учите децата ми на рисуване, какво е тва на стените - или ще бъде четка, или ще бъде лист хартия, или ще бъде молив - какво е тва…” - хаха буча там , каза “Айде, другия път еди-кво си” и ни пусна. Ама нито ни джобиха, нито нищо - много съм доволен от тази бомба. Обаче другия път Горна Оряховица ще изпищи много лошо. Са с Настера сме заплюли там едни машини и стига с приказките - go to bombing.




Тагове:   графити,   бомба,   Nasimo,   Naste,   насте,   есте,   настера,   ендо,   nd2nd,   ntn,   Ndoe,   легал,   черта,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Какво става ако те разкрият приятели и т.н. ?
31.05.2012 21:39
Брат ако те разкрият какво правите.Във вашите случай например като са ви водели при ченгетата ,какво правите сменяте бомба или тага.Щото на скоро си измислих таг горе-доле бива ,обаче ма знаят кой съм и са чуда дали да го тагвам мен не ма бърка през ноща ама въпроса ми е кфи ще са последствията.Не ме бърка аз сам малко паркур и се тагвам на по високи места щото има еднa група дето само ги е яд че не съм влязъл във техния crew и кросват (Смея се).
цитирай
2. анонимен - Брат ако те разкрият какво правите. ...
31.05.2012 22:43
[quote=анонимен]Брат ако те разкрият какво правите.Във вашите случай например като са ви водели при ченгетата ,какво правите сменяте бомба или тага.Щото на скоро си измислих таг горе-доле бива ,обаче ма знаят кой съм и са чуда дали да го тагвам мен не ма бърка през ноща ама въпроса ми е кфи ще са последствията.Не ме бърка аз сам малко паркур и се тагвам на по високи места щото има еднa група дето само ги е яд че не съм влязъл във техния crew и кросват (Смея се).

И още един въпрос вя,но ли е ,че ако поставиш след тага си 1 (one) Трябва да си най добрия във месноста ?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: felixkotkov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2432469
Постинги: 346
Коментари: 2128
Гласове: 5262