Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
18.03.2010 14:35 - Интервю с Драго Шолев
Автор: felixkotkov Категория: Изкуство   
Прочетен: 4313 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 18.03.2010 14:37


Чувства се част от най-младото поколение на българското игрално кино. Въпреки това е наоколо отдавна – с над 10 късометражни (сред които – и анимации), един документален и един игрален филм и толкова много награди, че изобщо няма да почваме да ги изброяваме.

И след като миналата година триумфира на няколко фестивала с късометражния "Посредникът“, тази се очертава като още по-ползотворна.

На 17 март бе премиерата на филма му "Сега и завинаги" а на скрита прожекция от София Филм Фест фестивалните директори успяха да видят незавършения му пълнометражен игрален дебют - "Подслон“ (семейна история, в която тинейдър е подхванат от пънк-вълната, което изобщо не се харесва на родителите му).

Всичко това и още - от него...

.: Как мина премиерата снощи?

Драго Шолев: Залата беше пълна. Хората се забавляваха. Смяха се. Накрая пляскаха. И аз от радост се напих.

.: Имаше ли изненадващи коментари?

Драго Шолев: Tази сутрин се обадих на фотографа, който трябваше да документира събитието. Каза ми, че толкова много се развълнувал, че забравил за апарата... Сега нямаме снимки.

.: Очакваше ли такъв голям интерес?

Драго Шолев: Да, очаквах го. 300 места са малко. Въпросът е после как да реализираме филма.

.: В България няма традиция да се правят музикални документални филми...

Драго Шолев: Да, затова наричам "Сега и завинаги" първото българско рокументари. ю

За да има такава традиция, трябва да има музикална вълна от хора, създаващи оригинална музика, която да стане емблема на нещо. Тогава се появява някой и разказва за това нещо - как се е появилo, защо звучи или изглежда така, защо тези артисти и музиканти са важни.

Тук докато музиката имитира външни неща, няма да има и филми...

.: Има и интересни явления – ню уейв вълната от края на 80-те си заслужава историите...

Драго Шолев: Да, Нова Генерация е фактор, стои... Сигурно си права.

image

.: Казваш, че си част от поколението, което е израснало с музиката на Контрол, Хиподил и Ревю. Коя от трите групи е най-близо до теб?

Драго Шолев: И трите ми харесват от гледна точка на изминалото време. Имал съм техни касетки и съм се крил от родителите си, за да ги слушам. И трите представляват три различни лица на едно и също нещо – на неслучилата се българска революция, свобода, пънк.

.: Във филма има архивни кадри – каква е функцията им?

Драго Шолев: Не са много – колкото съм намерил и колкото съм сметнал, че са подходящи за контекста на това, което разказва филма.

"Сега и завинаги“ не е толкова за самите групи и тяхната история, а за времето. Искам да покажа как минава и влияе времето – какво е било преди, какво е сега, как се променят тези хора.

.: На концерта имаше адски много млади хора – това не е ли учудващо?

Драго Шолев: Да, за всички беше учудващо и много яко. Но имаше и хора, които са изживели с бандите всичко.

.: Какво показва филмът?

Драго Шолев: Той търси отговор на няколко важни въпроса: защо тези групи имат толкова много фенове, какво откриват в тяхната музика хората, въпреки че от много време някои от тях не съществуват.

Защо хората ги помнят и харесват. Какво означава това да продадеш нещо оригинално, какво е да бъдеш артист, който прави нещо значимо за много хора много дълго време. Така се стига и въпроса защо сега няма толкова оригинални неща.

За мен е интересно, че те тогава не са имали информация за това каква музика се прави навън – супер трудно им е било да си намират записи. Сега светът е напълно отворен, всички имат достъп до всичко.

Освен това тогава са им забранявали да правят определени неща – имало е цензура. Сега няма забранени неща, но младите рапърчета редят някакви думички, които са меко казано неинтересни...

.: Може би това е ключът – трябва да има пречещи обстоятелства...

Драго Шолев: Не бих могъл да дам отговор, но поставям въпроса. Може всеки сам да реши каква е причината, като гледа филма...

image

.: Има ли нещо, което не влезе във филма?

Драго Шолев: Не. Всичко, което съм искал да направя, съм го показал. Нищо не съм крил.

.: Вълнуваш ли се от филма?

Драго Шолев: Да. Постоянно. Честно, докато го монтирах, съм го гледал хиляди пъти и всеки път се кефя. Всяка група означава нещо за мен. Наистина.

.: Как си представяш групите от ново поколение, които могат да заемат същата позиция за сегашните млади хора?

Драго Шолев: Не знам. Искам да видя хора, които вярват в това, което правят. Всеки трябва да намери своя бунт, своята революция. Ако няма срещу какво да се бунтуват, да ходят да копат на село. Ако един творец е недоволен, трябва да направи нещо.

.: Трябва ли изкуството задължително да влияе на действителността?

Драго Шолев: За изкуството не можеш да кажеш „трябва“. Нищо не трябва. Ако си иксрен в това, което правиш, ще има хора, които да усетят тази искреност. Имитацията си личи.

image

.: Музиката е голяма част от твоите филми – какво те вдъхновява в момента?

Драго Шолев: Сега слушам дарк ембиънт. И стари и по-тежички неща. Не харесвам продуцентските продукти, които в момента са модерни.

.: Новия ти филм "Подслон" продължава темата от последния "Посредникът". Защо се връщаш отново на отношенията между родители и деца?

Драго Шолев: Според мен е супер важно, ако искаш да бъдеш искрен в това, което правиш, да говориш за неща, които познаваш. Аз не бих могъл да разкажа история за човек, извършил убийство, защото не съм се докосвал до такъв и нямам идея за какво става дума.

В същото време, това, за което говориш, според мен трябва да е нещо значимо. Затова темата за отношенията между родители и деца се появява при мен. Аз не съм родител, но съм бил дете през по-голямата част от живота си и имам опит – не само личен, а и от моите приятели.

Когато направих "Посредникът“, който разказва за дете на разведени родители, всички ме питаха дали и моето семейство е такова. Не, не е. Но за да бъде една история автентична, не е нужно да бъде документална.

.: Как постигаш естествения диалог между персонажите във филмите си? Българското кино е пословично с липсата на убедително общуване на екрана...

Драго Шолев: Трудно. Но всички е трудно – и да построиш къща.

.: Затова ли избра по новия си филм да работиш с румънския сценарист Разван Радулеску (“Смъртта на господин Лазареску”, “4 месеца, 3 седмици и 2 дни”)? Как му описа историята, когато му предложи да се включи?

Драго Шолев: Да. Казах му темата, след което написахме сценария заедно. "Подслон" разказва за детето, което е завидимо от родителите си и заради това те са основният му авторитет. В един момент, пораствайки обаче, то почва да се среща с други хора и  придобива други авторитети, които поставят този на родителите под съмнение. Така външният и вътрешният свят започват да се конфронтират силно.

image

.: Пънкът от време на време се появява във филмите ти. Защо избра в новия именно анархията да разбърка подредения семеен живот?

Драго Шолев: Имам много лични изживявания, свързани с пънка, той не е метафора. Имам жизнен опит, който помага на тази ситуация много добре.

Филмът е много прибран, прост. Целта ми не е била да смая хората с визуалнирешения, или мащаб. Сниман е на 3 локации.

Целта ми беше през цялото време да се концентрирам върху взаимоотношенията между хората и речта като техен израз.

.: Как тогава с румънски сценарист сте постигнали автентичен говор?

Драго Шолев: Раборихме заедно и процесът беше супер интересен. Защото освен нас, в екипа имаше и холандка, и правихме сценария на 4 езика – български, румънски, холандски и английски.

Разбрах, че има много разлики в изразността на различните хора. Примерно румънците много говорят и илюстрират това, което казват. Също така е нормално да се обърнеш към човека, с когото говориш по име, а при нас това е много по-рядко срещано. Въпреки че с Разван сме израснали на 50 км един от друг (той в Букурещ, аз в Русе), изрази като „да ми се качиш на главата“ просто нямаше как да ги преведем.

.: Мислил ли си да напуснеш България?

Драго Шолев: Постоянно го мисля. Но се чудя какво ще правя там – примерно Фатих Аким въпреки че е роден в Германия прави филми за Турция. Аз познавам българите. Не искам да отида някъде и да правя филми за българите.

.: Следващият проект?

Драго Шолев: Имам идея да направя късометражен филм. Мисля, че логиката да правим все по-дълги филми не е правилна. С опита си, колкото и скромен да е той, мисля, че мога да направя един късометражен филм и през това време да дам възможност на други режисьори да кандидатстват за субсидия и да се подготвя за следващия си пълнометражен филм.

Автор: Елена Пенева за Avtora.com

"Сега и завинаги" е на segaizavinagi.com
Драго Шолев е на dragosholev.com



Тагове:   контрол,   Хиподил,


Гласувай:
1



1. анонимен - Драгомир Шолев
30.05.2011 12:24
Може ли да ми изпратите негов и-мейл, за да го попитам как е възможно да се правят, подобни на неговите, ИДИОТСКИ места (web site).
Неговия Contacts е подигравка.
Същото важи и за "Сега и за винаги" - там просто не може да се регисрираш.
Това е тотален кретен.

piliev1@abv.bg
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: felixkotkov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2432625
Постинги: 346
Коментари: 2128
Гласове: 5262